Alla inlägg under april 2010

Av Rebecca Andersson - 20 april 2010 10:21

Red först stora rundan med Karin och Thea. Mest skritt och lite trav i c:a 60min. Mjuk och fin häst som kändes avslappnad. Galopperade sedan på åkervägen fram och tillbaka. Jobbade med tempoväxlingar och med att rida sicksack över vägen. Fin häst, dock något bättre i höger galopp. Biter sig fast lite i vänster galopp och vill dyka men är ganska lätt att korrigera. Avslutade med att skritta asfaltsrundan.

Av Rebecca Andersson - 20 april 2010 10:05

Igår var det dags för ridsportförbundets föreläsning "Framgångsrik tävlingsryttare -det lönar sig att göra rätt". Det var en mycket givande kväll med duktiga föreläsare. Vi fick lyssna på dessa kompetenta personer:

 

LARS ROEPSTORFF veterinär och forskare vid SLU med hästens rörelsemekanik som specialområde.

 

ELISABET LUNDHOLM förbundskapten för svensk dressyr under tio år. Dressyrcoach för svenska fälttävlanslandslaget, Vice ordförande i internationella dressyrkommittén. Arbetar med ledarutveckling inom Svenska Ridsportförbundet.

 

TOMAS TORGERSEN

har varit sportchef för Svenska Ridsportförbundet under fem år med ansvar för svensk bredd- och elitsport. Tränare och före detta tävlingsryttare. Tävlingsledare Göteborg Horse Show.

 

Mest intressant var nog Lars del om rörelsemekaniken. Vi fick se hästens rörelse i slowmotion exmepelvis i landning efter hinder. Och hur broddar påverkar glidet osv. Lite otäckt men väldigt nyttigt var det! Elisabeth sa också en bra sak om vikten av träningsdagbok för hästen. Jag har bestämt att jag ska använda bloggen som träningsdagbok så det kommer att dyka upp en ny kategori här genast!

 

Distriktet hade även prisutdelning för fjolårets nomineringar. Ett stort grattis till Kerstin som tog hem "Årets tränare -09" och Sandra som blev utsedd till "Årets hoppryttare -09". Duktiga Marlene tog hem titeln "Årets ridlärare -09" och URF har tidigare fått pris som "Årets tävlingsplats -09". Man kan säga att vi gjort bra ifrån oss under 2009 och nu gäller det bara att vi klarar av att hålla fanan högt även i år!

 

Av Rebecca Andersson - 19 april 2010 10:25

Nu har det varit lite dött här på bloggen i några dagar. På grund av askmolnet beslutade vi oss för att köra bil t/r Stockholm för att fira mammas 50-årsdag. Vi begav oss söderut fredag morgon och resan gick utmärkt. Vi stannade för lunch på ett värdshus i Sundsvall och i oss massa god mat. Sedan fortsatte vi resan mot huvudstaden. Vi stannade på en mack innan Uppsala för att köpa nåt att äta då det skulle bli sen middag och sedan begav vi oss in mot rusningstrafiken i Stockholm. Vi hade så bra timing att vi kom fram strax efter 17 och ni kan ju tänka er hur lite trafik det var då... Vi hade två bilar, mamma, pappa och Richard i den första bilen med GPS och jag, Jörgen, Robin och Anna bakom.


När vi kommer in Stockholm och ska söka oss till hotellet blir det spännande. Pappa skyller på att GPS:en visade fel pga vägbyggen men det var ganska spännande att försöka hålla sig bakom honom...! Kände mig som en av deltagarna till Sveriges värsta bilförare ungefär, körde över heldragna linjer, körde mot rött osv. Men vi kom fram tillslut efter att ha kört i cirklar några varv, haha!


Mamma hade bokat bord på en italiens restaurang i gamla stan kl. 20 så vi samlades i deras rum innan på fördrink. Vi barn med respektive hade köpt en present åt henne fast att hon sagt att hon inget skulle ha. När man fyller jämt får man inte bestämma sånt nämligen! Hon fick en påse med choklad, the, ett spel, produkter från Body Shop m.m Robin och Anna kom dessutom med den glada nyheten att de har förlovat sig! De gjode det tydligen redan i oktober men har inte sagt något innan de fick ringarna. Annas mamma håller på med silversmide och har gjort deras fina ringar.


Middagen blev perfekt. Vi åt tre-rätters och drack gott vin. Min mage påminde mig dock om att jag är laktosintrolerant och intog ballong form... Men det var värt det!


Lördagen inleddes med underbar hotellfrukost. Sedan tvingade jag med mig mamma på NK för att hitta en klänning till henne att ha på bröllopet. Hon var lite motsträvig till en början och skulle inte prova osv. Men när jag väl fick in henne i butiken så hittade vi flera fina klänningar till henne. Hon hittade den perfekta klänningen och hon kommer att vara såååå fin :) Nöjda blev vi båda två. Sedan slöt vi upp med Jörgen, Richard och pappa. Vi strosade omkring lite och satte oss sedan en stund på en restaurang och tog en cider. Efter det gick vi till Sturegallerian och tittade på överklassens Stockholm. Något som är konstigt är att det tydligen är helt ok att släpa med sig sin hund -oavsett storlekt- in i butiker. Nu var det dags för lunch och vi slöt upp med Robin och Anna. Vi åt på Tures i Gallerian och även denna gång fick vi väldigt god mat!


På kvällen skulle vi gå och se R.E.A och äta tillhörande middag. Maten var helt i helgens anda = jättegod! Showen var tyvärr väldigt ojämn. Vissa grejer var riktigt bra medan vissa var väldigt amatörsmässiga och kändes otänkta.


På söndagen hann vi gå en sväng på marknaden på Hötorget innan det var dags att sätta sig i bilen och köra hemåt. Jag var duktig och körde heeela vägen hem. Det var ungefär samma procedur att ta sig ut ur Stockholm som in...! Vi stannade för lunch/middag i Gnarp på deras pizzeria. Den ser inte mycket ut för världen utifrån (eller inifrån heller för den delen) men dom har riktigt goda pizzor där! Vi var hemma igen kl. 19 och hälsades välkomna av två katter som såg ut som att dom sett ett spöke eller två. Dom tyckte väl att Stina var deras mattant nu och vi var överflödiga... Haha!


Tack till barnvakterna Stina och Lina som tagit hand om våra djur :)


Förresten, i fredags blev jag kallad till en intervju igen. Ska dit på onsdag. Börjar bli rutinerad nu känns det som...! Nu borde jag väl kunna få ett jobb snart? Eller?


Av Rebecca Andersson - 15 april 2010 20:38

Gårdagens träning gick lysande med Kanan. Han har nog aldrig varit så fin på en träning faktiskt! Han var jämn och fin i galoppen och inte för het. Riktigt kul var det!


När vi sedan skulle åka hem till Degernäs igen lunkade Kanan snällt på transporten. När jag gick för att stänga bommen kom han ut igen... och sen vägrade han kliva på igen... 1,5 h senare klev han på och då hade jag haft hjälp av Jenny och Emma i stort sett hela tiden. Nu uppstod nästa dilemma -ena sprinten till bommen var nu spårlöst försvunnen. Trots idogt letande var den spårlöst försvunnen. Då det var väldigt mörkt ute bestämde jag mig för att åka tillbaka idag för att kolla i dagsljus istället. Det kändes inte roligt alls eftersom att det inte är min transport.


Åkte dit imorse för att söka igenom marken men utan resultat. Suck! Åkte hem och fortsatte tycka synd om mig själv. Under dagen får jag sedan veta att det himla vulkanutbrottet på Island gör så att man inte kan flyga och vi som ska åka till Stockholm imorgon... Då vart jag ännu tjurigare. Har spenderat större delen av dagen med att sura och tvätta.


Åkte till stallet efter allt tvättande och gick en prommis med Kanan runt byn. Lina och Wilmis följde med. Det var skönt att få göra något. Bestämde mig även för att leta igenom transporten i dagsljus. Inkliad under mellanväggen hittade jag sprinten! Å så skönt!


Mamma ringde och sa att vi kör bil ner imorgon istället. Då blev jag också glad för jag var orolig att det inte skulle bli något alls. Det ska bli så skönt att få komma bort en helg och bara må gott och bo på hotell och ha trevligt!


Nu är det hästhoppning på TV. Spännande, spännande! Ska passa på att vika tvätten samtidigt så är det gjort. Den här himla städfen måste också ha fått flygförbud för hon är då banne mig inte här...

Av Rebecca Andersson - 14 april 2010 14:06

Snart ska jag åka till stallet och packa in grejer och häst för att åka mot Hippo. Skrubbning av "liten" häst samt hoppträning står på schemat. Jag har redan varit på Hippo en sväng idag för att hjälpa Lena med Wendela. Det gick jättebra för dom och dom hade roligt vilket var det viktigaste.


Har även varit på stan och handlat till mami som fyller 50 år på fredag. Hon har sagt att hon inte vill ha något men så lätt kommer man inte undan! Har plockat ihop lite smått och gott från alla vi barn med respektive. Jag tror det kommer att bli uppskattat.


På fredag åker vi som sagt till huvudstaden. Jag hoppas på att kunna ta med mig min brudklänning hem men jag har inte fått tag på dom i butiken så jag vet inte om den har kommit tyvärr. Det skulle kännas bra att få den nu faktiskt! Jag har ju inte ens provat den i min storlek än. Men det blir säkert bra!



Av Rebecca Andersson - 13 april 2010 22:07

Nu är det dags att avsluta denna dag och krypa till sängs. Jag har som tidigare nämnt framför allt kännt mig tjurig idag. Det känns lite bätte nu men jag putar fortfarande lite med underläppen. Saker går bara inte min väg nu.


Fick dock ett roligt samtal av en vän idag som hade hört att jag gjort bra ifrån mig på en intervju! Det gjorde dagen lite bättre :) Kanske, kanske att det kan gå vägen och vända nu. Meeeen -vågar inte hoppas.


Kanan fick skritta och trava lilla rundan idag och sedan galopperade vi på grusvägen som inte har varit plogad i vinter (så därför är det ingen tjäle där). Han var lite spänd i början men jättefin i galoppen. Han tyckte nog att det var skönt :) Vi längtar dock till bättre underlag så att vi kan rida ordentligt varje dag.


Imorgon ska jag först till Hippo för att hjälpa Lena när hon ska hoppa Wendela, sen är det hoppträning på kvällen. Tänkte åka in lite tidigare så hinner jag bada Kanan. Han har börjat rulla i hagen varje dag och han gör det ordentligt så han går inte att borsta ren... En ordentlig skrubbning är det som behövs! Å sen så hinner jag också äta middag med KM :)


  

  



Förhoppningsvis blir Kanan inte utan mat i drömmarnas land i natt ;)

Av Rebecca Andersson - 13 april 2010 13:29

Jag är trulig och tjurig idag. Har svårt att hitta motivationen att göra något alls. Ska cykla till stallet snart har jag tänkt, men det har jag tänkt ett tag nu. Måste ladda upp lite bra musik i telefonen först så att jag har nåt att lyssna på på vägen.  Måste också komma ihåg att ta med mig kameran så att jag kan fota transporten så att vi kan annonsera den. Känns synd att byta men, vad göra man inte för att följa lagen...


Nu borde jag äta lunch, men det känns också jobbigt.... Suck.. Ska tjura lite till först tror jag.

Av Rebecca Andersson - 13 april 2010 08:46

Förut när jag var orolig eller stressad brukade jag drömma att jag skulle ut och resa eller att jag var på väg hem och att något gick fel. Jag glömde passet, hade inte packat, missade bussen och slutligen missade planet. Jag har nu märkt att det har dykt upp en ny version av den här drömmen. Nu åker jag på tävling och glömmer att ta med eller att ge maten till Kanan.... Första gången jag drömde den här versionen kom jag på på söndagen att han inte hade fått hö på hela helgen... I natt drömde jag att jag inte hade tagit med mig vare sig hö eller krafft.


Saker som behöver åtgärdas för att sluta drömma stressdrömmar är:

  • nytt jobb
  • hel bil
  • köpa ny transport
  • sälja nuvarande transport

Presentation


Den här bloggen handlar om mig och det som händer i mitt liv, litet som stort.

Bebis

Shere Khan

Shere Khan är en valack f -00 e: Levantos II u: Baloha ue: Mowgli. Vi tävlar hoppning och har placeringar upp till 140cm. <

Följ min blogg!

bloglovin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards